elinaeek

Påskpresenter


Under förmiddag igår ställde jag mig och gjorde mumsiga chokladbollar som påskpresenter istället för ge bort påskägg eller blommor. Chokladbollar är ju en sådan enkel och god liten skapelse som passar för alla åldrar, bara man kan anpassa sig, vilket jag gjorde igår!

CHOKLADBOLLAR
3 dl havregryn
0,75 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
120 gram rumstempererat smör
1 msk starkt kaffe (kallt)

Låt gärna smeten stå i kylen en stund innan rullning.

Jag gjorde dubbelsatts och delade upp smeten i så ena halvan till barnen blev traditionella chokladbollar. Medan till det vuxna så spetsade jag smeten med rom (smak sak om hur mycket man vill ha i). Sen smälte jag mörkchoklad i ett vattenbad och doppade det rullade chokladbollarna i chokladen innan jag rullade dem i pärlsocker och kokos.

Resultatet av detta blev super gott och det blev en riktig delikatesboll :}

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress